In 2009 hebben de architecten van GROUP A en de ontwerpers van Fabrique de opdracht verworven om een integraal ontwerp te maken ten behoeve van de renovatie van de 16 metrostations (5 ondergronds en 11 bovengronds) van de oorspronkelijke Oostlijn in Amsterdam.
Exact 10 jaar later is dit complexe project opgeleverd, uitgevoerd door Hegeman Bouw & Infra. Zij waren verantwoordelijk voor onder andere de nieuwe ingangshuisjes , nieuwe transparante liften, perrons, tegelwerk, roltrappen en verlichting, alsmede de totale wayfinding in samenwerking met VB&VH.
Inmiddels heeft het project verschillende prijzen gewonnen waaronder de IF Award en recent nog de NRP Gulden Feniks 2019 architectuurprijs.

Onze oplossing

Aan de hand van het nieuwe ontwerp moesten ook de belettering en bewegwijzering van de 16 stations redesigned en vervangen worden.
Dit alles in lijn met 31 overige stations van het bestaande netwerk en de 7 stations van de Noord/Zuidlijn. Want voor de reizigers is het immers één netwerk.
Dit betekende allereerst het verwijderen en afvoeren van de oude wayfinding elementen.
Parallel hieraan vond de engineering plaats van de ophanging van de wayfinding lichtbakken, en vervolgens de productie en installatie.
Hetzelfde gold voor de noodverlichtingsbakken die in het totale design ingepast moesten worden.
Een aantal werkzaamheden moest ’s nachts worden uitgevoerd nadat de metro niet meer reed; terwijl de werkzaamheden overdag slechts minimale hinder voor de reizigers mocht opleveren. Alles moest worden uitgevoerd conform een strikt veiligheidsplan.
In totaal betrof het meer dan 700 wayfinding elementen bestaande uit ingangs-kubussen, entree-signing, verlichte bebordingen, gesublimeerde (emaille-effect) routevorken, lift- lichtbakken, folie-applicaties en ingebouwde vitrinekasten.
Technisch hoogstandje hierbij waren de inwendige dubbelzijdige ingangs-aanduidingen. Deze hadden soms een ononderbroken lengte van meer dan 6 meter over de gehele breedte van de ingangspartijen van de bovengrondse stations en een bakdiepte van slechts 64 mm.
Ook de complete belettering en vitrinekasten van de rvs clusterwanden maakten deel uit van de opdracht.
Een prachtig project dat, mede door de goede samenwerking met opdrachtgever Hegeman Bouw & Infra en architect
GROUP A, tot volle tevredenheid is gerealiseerd.