21 juli 2018 was het eindelijk zover; de Noord/Zuidlijn is officieel geopend.
VB&VH was al sinds 2013 de contractpartner voor de totale wayfinding,
zowel intern als extern.

Onze oplossing

Hierbij waren wij verantwoordelijk voor de system-engineering, ontwikkeling, productie, installatie en project management van de totale wayfinding , verlicht en onverlicht, van alle 7 stations van de Noord/Zuidlijn in Amsterdam. Later nog uit te breiden met de busterminal Amsterdam Noord. Mijksenaar Wayfinding tekende voor de lay-out en het routingplan.
Dit zeer complexe project moest grotendeels plaatsvinden terwijl de stations nog in aanbouw waren, met enorme logistieke en technische consequenties en extreem hoge eisen aan de veiligheid.
De wayfinding bestaat uit enkel- en dubbelzijdige verlichte toepassingen, deze hangen veelal aan speciale constructies, maar zijn ook deels ingebouwd in de glazen wanden.
Maar ook uit noodverlichting, lichtbakken met verdwijn-signalering, ontruimingsplattegronden, routevorken, vitrines en verlichte kubussen. VB&VH leverde tevens de speciale constructies van alle dynamische reisinformatieborden en camerapendels.
Het project kreeg echter nog een belangrijke ‘staart’.
Door een ingrijpende aanpassing in het tram- en buslijnennet moesten vele honderden tekstplaten in om de NZL-stations worden vervangen, zodat de passagiers de juiste aansluitingen konden vinden.
Dit was een enorme race tegen de klok, maar op 20 juli stonden ‘alle seinen op groen’.
Wij kijken met trots terug op dit prestigieuze project.